Uchwała śmieciowa w Tarnowie

Wiadomości "z miasta".
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika

lll
Rhetor
Posty: 2927
Rejestracja: 27-06-2012, 10:28
Lokalizacja: Prawda w oczy kole

Post autor: lll »

Kulfon pisze: nie mogą stosować odpowiedzialności zbiorczej
Kiedyś było takie pytanie o liczniki indywidualne na kaloryferach i dowiedziałem się, że takie zadania mogą podejmować wtedy, gdy zgodę wyrazi 80%. Nie wiem czy tu sobie nie zinterpretują podobnie.

Awatar użytkownika

Goscinny
Rhetor
Posty: 11210
Rejestracja: 03-03-2009, 12:21
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: Goscinny »

http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/7 ... ,id,t.html

W Krakowie da się od pojemnika!
W spółdzielniach mieszkaniowych i domach wielorodzinnych płacić będziemy od pojemników. Tu jednak urząd podwyższa wcześniej zaproponowane stawki. Za jednorazowy wywóz pojemnika 120 l nie zapłacimy 12,29 zł, ale 16 zł. Za 180 l - 24 zł zamiast 16,81 zł, a za 240 l - 31 zł, a nie 20,97 zł (przy segregowaniu odpadów).
Co w takim razie w Tarnowie? Czy znajdzie się ktoś, kto zaproponuje zmianę stawek na rozsądniejsze?

Co prawda:
Ciągle jednak urzędnicy nie mogą się uporać ze sztucznym podziałem mówiącym o tym, że w nieruchomości, gdzie prowadzi się działalność gospodarczą, mieszkańcy mają płacić od pojemnika, a w tych bez firm od gospodarstwa domowego. Takie warunki niestety narzuca nam ustawa. Prawnicy MPO szukają jednak "wytrycha", aby wprowadzić prostą zasadę - domy wielorodzinne płacą od kubłów, a jednorodzinne od gospodarstwa.
Ale przynajmniej próbują.
W ustawie jest furtka - wystarczy, że w bloku ma siedzibę przynajmniej jedna firma (dowolna) i już można (a nawet trzeba) liczyć śmieci od pojemnika. U mnie, z tego co kojarzę, jest takich działalności 4-5 :)


A tutaj coś z Warszawy:

http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/ ... czego.html

Jest najdrożej w Polsce, ale mają stawki malejące:
Miesięcznie stawki wyniosą: 19,5 zł w gospodarstwie jednoosobowym, 37 zł w dwuosobowym, 48 zł w trzyosobowym oraz 56 zł w czteroosobowym i większych.
A u nas?

Awatar użytkownika

opornik
Rhetor
Posty: 9786
Rejestracja: 24-08-2009, 09:38
Lokalizacja: Krzyż

Post autor: opornik »

A Mielec po swojemu ;)
Mieleccy radni ustalili stawki za wywóz śmieci
Utworzono: sobota, 09, marzec 2013 13:03

Z tym problemem mierzą się wszystkie samorządy w związku z wejściem w życie nowej ustawy. Gmina przejmuje obowiązek odbioru, selekcji i utylizacji odpadów komunalnych. Nowe przepisy obowiązywać będą od 1 lipca. smiec

System opłat został ujednolicony. Cztery osoby zamieszkałe pod jednym adresem zapłacą 14 zł miesięcznie. Nie ma znaczenia czy są zameldowane czy nie. Za każdą następną osobę dopłata wyniesie 7,5 zł. Jak mówi Agnieszka Sablik z Urzędu Miasta w Mielcu tyle samo zapłacą mieszkańcy bloków i domów jednorodzinnych. W tym momencie został ujednolicony cały system czyli wszyscy będą płacić tyle samo, bez różnicy czy mieszkają w zabudowie jednorodzinnej czy wielorodzinnej. Właściciel nieruchomości musi wypowiedzieć starą umowę na wywóz odpadów, wypełnić deklarację na podstawie której my będziemy naliczać opłaty i świadczyć usługi wywozu odpadów i w dalszej kolejności zagospodarowania tymi odpadami - mówi.

Mieszkańcy domów będą mogli nieznacznie obniżyć swoje opłaty jeśli będą oddawać posegregowane śmieci. Takiej szansy nie dostały osoby mieszkające w blokach, bo byłoby to trudne do realizacji. W zabudowie wielorodzinnej odpady wrzucane są do wspólnych kontenerów. Trudno zmusić wszystkich mieszkańców jednego bloku do selekcji śmieci.

Relacja Tomasza Leyko:

Pobierz plik
http://www.rdn.pl/~radiom/rdn/index.php ... oz-smieciz

Cztery osoby zamieszkałe pod jednym adresem zapłacą 14 zł miesięcznie. (Nie podano informacji o ilości wywozów w miesiącu). A w Tarnowie 9.90x4=39.60 co jest >> od mieleckich 14 zł.
Kolejny raz wywołuje do tablicy autorów "tarnowskiego algorytmu".
Skąd się wzięła kwota 9.90 od osoby?
ICE In Case of Emergency, w nagłym wypadku


kato
Rhetor
Posty: 2770
Rejestracja: 24-08-2009, 11:27
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: kato »

Na spotkaniu Prezes TBS mówił, że dotychczas płaciliśmy 4,5 zł za osobę. Skąd więc te 9,9 zł za sortowane i 15 zł za niesortowane?
Może chodzi o zwyczajnie większe wpływy do kasy miejskiej?
Nikt Panu nie da tyle, ile ja mogę obiecać (KMN)

Awatar użytkownika

Goscinny
Rhetor
Posty: 11210
Rejestracja: 03-03-2009, 12:21
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: Goscinny »

kato, oczywiście, że o to chodzi. Skoro firmie X opłacało się wywozić za 4,5 to nagle zaproponuje miastu 15?
Koszty wywozu nie wzrosną, bo nadal śmieci będą na tym samym wysypisku, a sortownia działa od kilku lat, więc nie można podpierać się np. kosztami jej wybudowania.
Zakładam, że koszty systemu opracowane dla miasta były robione pod określone stawki a nie odwrotnie.


Frytek
Proedroj
Posty: 476
Rejestracja: 04-07-2012, 11:18

Post autor: Frytek »

Nie ma co się dziwić że coraz bardziej z każdej strony władza nas dyma skoro robiąc to nikt nie sprzeciwia się temu w taki sposób który dał by do myślenia decydentom... skoro wszystkie ich działania przechodzą bez większych problemów to kroją coraz więcej. Tą samą strategią posługują się za każdym razem, w pierwszej kolejności straszą niedorzecznym pomysłem o bardzo wysokim podatku (np katastralny) ale później wycofują się z niego wprowadzając dużo niższy (w porównaniu do pierwotnego).

Awatar użytkownika

defekator
Rhetor
Posty: 12045
Rejestracja: 13-01-2010, 21:55

Post autor: defekator »

opornik pisze: Skąd się wzięła kwota 9.90 od osoby?

"Do maszyny losującej wrzucono karteczki z cenami. Rozpoczynamy losowanie"


To jakoś tak wyglądało ;)

Awatar użytkownika

maup
Thesmothetai
Posty: 1254
Rejestracja: 03-07-2010, 22:45
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: maup »

defekator pisze:Skoro firmie X opłacało się wywozić za 4,5 to nagle zaproponuje miastu 15
bo widocznie za 4.5 nie występowała kwestia "umoczenia dzioba" a teraz nie dość, że już można moczyć to jeszcze trzeba szybko i głęboko bo do wyborów niewiele czasu zostało.
Zwierciadła Nehaleni dzielą się na uprzejme i rozbite


martens
Prytan
Posty: 170
Rejestracja: 21-02-2011, 00:31

Post autor: martens »

Goscinny pisze: Skoro firmie X opłacało się wywozić za 4,5 to nagle zaproponuje miastu 15?
Może nie 15, ale niewiele mniej. Znając uchwalone stawki wszyscy równać będą do górnego pułapu.
Należało ustalić niskie stawki, zorganizować przetarg i po kilku miesiącach, znając rzeczywiste koszty funkcjonowania całego systemu, ewentualnie urealnić ich wysokość.

Awatar użytkownika

defekator
Rhetor
Posty: 12045
Rejestracja: 13-01-2010, 21:55

Post autor: defekator »

martens pisze:
Goscinny pisze: Skoro firmie X opłacało się wywozić za 4,5 to nagle zaproponuje miastu 15?
Może nie 15, ale niewiele mniej. Znając uchwalone stawki wszyscy równać będą do górnego pułapu.
Należało ustalić niskie stawki, zorganizować przetarg i po kilku miesiącach, znając rzeczywiste koszty funkcjonowania całego systemu, ewentualnie urealnić ich wysokość.
No ale przy obecnym systemie jeżeli za kilka miesięcy okaże się, że jest nadwyżka miasto będzie ją mogło zostawić sobie w kieszeni bo ludzie do tego czasu już wyższe ceny za wywóz śmieci przetrawią.

Awatar użytkownika

Goscinny
Rhetor
Posty: 11210
Rejestracja: 03-03-2009, 12:21
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: Goscinny »

W Krakowie będą głosować nad nowymi stawkami. A Tarnów musiał już w listopadzie wszystko uchwalić, nie czekając na to, czy ustawa jest dobra - premię jakąś dawali dla pierwszych 10 miast?

http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425, ... LokKrakTxt

Najważniejszy fragment:
Osiedla wielorodzinne i wszystkie zarządzane przez biura administracyjne będą od 1 lipca rozliczane według liczby i pojemności dostarczanych pojemników na śmieci - w rzeczywistości zatem to ich administracje ustalą zasadę naliczania opłat za śmieci (najczęściej ustalanych od osoby w gospodarstwie domowym), a za zabrane pieniądze rozliczą się z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania, które odpowiada za zarządzanie gospodarką odpadami w Krakowie.
Dało się! Czy nasza Rada Miasta może spytać radnych krakowskich w jaki sposób doszli do tego, że jednak można dalej płacić od pojemnika, czy nadal będzie działać przeciw mieszkańcom, bo inaczej tego nazwać nie mogę.
Przecież w tej chwili podwyżki w Tarnowie sięgną kilkuset procent! Ludzie płacili po 4-5 zł od osoby, a teraz będą płacić po 15 za dokładnie to samo!


imlazy
Thesmothetai
Posty: 1006
Rejestracja: 17-12-2011, 21:45
Lokalizacja: ze świata, obecnie Tarnów

Post autor: imlazy »

Goscinny pisze:W Krakowie będą głosować nad nowymi stawkami. A Tarnów musiał już w listopadzie wszystko uchwalić, nie czekając na to, czy ustawa jest dobra - premię jakąś dawali dla pierwszych 10 miast?

http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425, ... LokKrakTxt

Najważniejszy fragment:
Osiedla wielorodzinne i wszystkie zarządzane przez biura administracyjne będą od 1 lipca rozliczane według liczby i pojemności dostarczanych pojemników na śmieci - w rzeczywistości zatem to ich administracje ustalą zasadę naliczania opłat za śmieci (najczęściej ustalanych od osoby w gospodarstwie domowym), a za zabrane pieniądze rozliczą się z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania, które odpowiada za zarządzanie gospodarką odpadami w Krakowie.
Dało się! Czy nasza Rada Miasta może spytać radnych krakowskich w jaki sposób doszli do tego, że jednak można dalej płacić od pojemnika, czy nadal będzie działać przeciw mieszkańcom, bo inaczej tego nazwać nie mogę.
Przecież w tej chwili podwyżki w Tarnowie sięgną kilkuset procent! Ludzie płacili po 4-5 zł od osoby, a teraz będą płacić po 15 za dokładnie to samo!
Bo ludzie powinni dogadać się z siąsiadami i w większej grupie ( najlepiej bardzo licznej ) iść pod UM i dowiedzieć się kto i na podstawie jakiego bzdurnego widzi-misia przyklepnął taką uchwałę.

Nie zapominajmy, że ta władza to władza wybrana PRZEZ NAS i podobno DLA NAS. Więc chyba co jakiś czas trzeba im o tym przypomnieć.

A tak: temat się pojawi, ludzie zapłacą, przez miesiąc, dwa, może trzy ponarzekają a później to spowszednieje. I będą niezadowoleni ale będą jawnie łupieni przez własne miasto. W imię cholera wie czego.
Im Lazy and I like it

Awatar użytkownika

opornik
Rhetor
Posty: 9786
Rejestracja: 24-08-2009, 09:38
Lokalizacja: Krzyż

Post autor: opornik »

imlazy pisze:Bo ludzie powinni dogadać się z siąsiadami i w większej grupie ( najlepiej bardzo licznej ) iść pod UM i dowiedzieć się kto i na podstawie jakiego bzdurnego widzi-misia przyklepnął taką uchwałę.
Pogrzebałem w BIP-ie i znalazłem PROTOKÓŁ NR XXVIII/2012 z sesji Rady Miejskiej w Tarnowie, która odbyła się w dniu 29 listopada 2012 r. w Sali Lustrzanej przy ul. Wałowej 10 w Tarnowie.
Poszukam jeszcze opinii komisji.
Ad. 27 Wybór metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawek opłaty za pojemniki – podjęcie uchwały.

Opinia Komisji Rozwoju Miasta i Spraw Komunalnych /negatywna/ zał. nr1
Opinia Komisji Ekonomicznej /pozytywna/ zał. nr2


Radny Jerzy Hebda zgłosił: mam świadomość, że pakiet uchwał nam zaproponowanych nie jest doskonały, bo doskonały być nie może. Jest to pierwsza próba
w historii Polski uporządkowania spraw związanych z odpadami komunalnymi. W innych krajach ten temat przerabiano 20, 30 lat temu. My mogliśmy trochę to obserwować, ale jak się okazało, jak przyszło już do legislacji, to postawiono nas, jako samorząd, w takiej a nie innej sytuacji. Wydaje mi się, że tych obowiązków, które zrzucono na gminę i na mieszkańców jest sporo. To wszystko chyba będzie musiało dojrzewać i być może będzie musiało być weryfikowane. Słuchając propozycji kolegi Kwaśnego pomyślałem, że i ten temat pewnie będzie musiał znaleźć rozwiązanie. Na pewno nie będzie tak, jak w Afryce, że będą leżały na osiedlach kanapy, telewizory i szafy, bo jesteśmy w Unii Europejskiej, jesteśmy
w cywilizowanym kręgu i tak nie będzie. Czy taką czy siaką uchwałę podejmiemy na ten temat i tak będziemy musieli te problemy rozwiązywać. Oczywiście zawsze pozostanie pytanie, czy za pieniądze z budżetu czy z kieszeni podatnika, czy też bezpośrednio z mojej kieszeni
w całości, ale na te pytania sobie dzisiaj nie odpowiemy, ponieważ nie wiemy, jaka będzie skala tego problemu. Będziemy to wszystko musieli obserwować.
Radny, w imieniu Klubu Radnych „Tarnowianie” zaproponował korektę stawki opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi selektywnymi: w § 2.1. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane
i odbierane w sposób selektywny, w wysokości 9,90 zł miesięcznie od osoby. Zaznaczył: to jest tak naprawdę niższa stawka startowa. Nie wierzcie Państwo, że ona się utrzyma ostatecznie. Ja takiej wiary nie mam, dlatego proponujemy na początek 9,90zł, żeby obniżać granicę, również mentalnej akceptacji jakiegoś poziomu. Zobaczycie Państwo, że to będziemy jeszcze weryfikować, będziemy zmieniać te zapisy, będziemy musieli od razu na drugi dzień po wejściu w życie tej uchwały, cały czas ten proces obserwować, monitorować, przeglądać
i wyciągać jak najszybsze wnioski i zmieniać, udoskonalać. Tu się nie urodzi prawo
w najlepszym kształcie, jaki byśmy sobie wymarzyli.


Radna Małgorzata Mękal zgłosiła poprawkę (przyjętą na Komisji Ekonomicznej), aby;
1) § 3 ust. 1 otrzymał brzmienie: „ustala się miesięczną stawkę za pojemnik odbierany
z nieruchomości niezamieszkałej w wysokości:”
2) stawki w § 2 obowiązywały przez 6 miesięcy.
Uzasadniła: nawiązując do tego, co mówił mój przedmówca, nie wiemy jak to będzie funkcjonowało, czy te opłaty będą za wysokie, czy za niskie, jak to się sprawdzi w praktyce? Jako Klub Radnych Platformy Obywatelskiej proponujemy, żeby te stawki były obowiązujące na pierwsze 6 miesięcy, tak, żeby po pierwszych 3 miesiącach można było przystąpić już do szczegółowych analiz, jak to funkcjonuje, czy pokrywa to koszty, czy może to jest zbyt duża stawka. Żebyśmy mieli pewność, że po 6 miesiącach funkcjonowania wrócimy z bardzo rzetelnym już materiałem, praktycznym do dyskusji nad tą sprawą.
W § 2 ust. 1 ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny w wysokości (przy założeniu że przejdzie poprawka p. Hebdy 9,90 zł) na okres pierwszych 6 miesięcy funkcjonowania uchwały.

Nawiązując do drugiej poprawki Radca Prawny Piotr Wardawa podkreślił: mam poważne wątpliwości czy tak można ustalać opłaty. Jeżeli już Państwo naprawdę chcecie, by opłaty były zweryfikowane po upływie 6 miesięcy, to już lepiej by było zawrzeć w tej uchwale postanowienie zobowiązujące Prezydenta MT do tego, żeby po upływie 6 miesięcy albo przed upływem 6 miesięcy obowiązywania tych opłat dokonał ich weryfikacji i dał sprawozdanie Radzie Miejskiej, jak się mają sprawy w zakresie gospodarowania odpadami. Zresztą sami Państwo będziecie to obserwowali, bo to będzie miało swoje skutki na budżecie, jak również my będziemy analizowali i wiedzieli więcej po tym, jak przeprowadzimy przetargi
i otrzymamy ceny od firm transportujących odpady. Natomiast ja się nie spotkałem z takim sposobem, by ustalać stawki półroczne czy też na pół roku ustalać stawki. A nuż Rada się nie zbierze, nie uchwali czegoś. Myślę, że bezpieczniej jest uchwalić stawki, a można je zmieniać. To nie są stawki, ani roczne, ani półroczne, ani miesięczne, stawki można również zmieniać
w trakcie roku budżetowego.
Radna Małgorzata Mękal poparła taki zapis. Dodała: chodzi o to, żeby skutek był osiągnięty, że po 6 miesiącach radni otrzymają pełną analizę i wrócimy do tego tematu.

Radny Jacek Łabno odnosząc się do haseł widniejących na transparentach trzymanych przez przedstawicieli Solidarności zapytał: o co chodzi w tej ustawie śmieciowej, o poprawę czy pogorszenie? Co się nam poprawi w systemie odbierania odpadów? Czy nasze kosze będą bardziej czyste, śmieci sprawniej odbierane? Jednego jesteśmy pewni, będziemy za to płacić więcej. Na tym to polega, że ma się nam coś poprawić? Przekalkulowałem indywidualne wydatki mojej rodziny, która jest statystyczną wykładnią rodziny tarnowskiej dwa plus dwa. Dowiedziałem się, że jeżeli wejdą opłaty, które tutaj Pan Prezydent
z ekspertami zaproponował, to moje wydatki za odbiór śmieci wzrosną o 54%. Selekcjonuję odpady, wkładam do worków, poświęcam na to czas, jak wielu mieszkańców Tarnowa,
a mimo wszystko będę płacił według tych stawek 54% więcej, i to w pierwszym roku, jak Pan mecenas Hebda raczył zauważyć. Bo w przyszłym roku dojdzie do jeszcze większych dysproporcji pomiędzy ceną obecną, a przyszłą. Pojawia się pytanie, czy my mamy tak protestować jak kibice, piłkarze Unii Tarnów? My normalną dyskusją niczego nie możemy uzyskać. Kto wprowadza takie przepisy, żeby tak dręczyć mieszkańca, Polaka? Taka jest rzeczywistość. Nic tu się nie poprawia jakościowo, natomiast z naszej kieszeni będzie drenowany pieniądz. Nie widzę powodu dlaczego zwyżka ma nastąpić. Osobiście byłem zwolennikiem tej ustawy, ale wyobrażałem sobie, że będzie taniej, bo będzie wszystko zorganizowane. Jeżeli jeden operator będzie na dzielnicę, będzie jeździł, to nie będzie jeździł drugi, trzeci, czwarty co drugi dzień, tylko odbierze od wszystkich mieszkańców śmieci
i wyjdzie go to taniej. Było to logiczne. Uważam, że te stawki są za wysokie. Cieszy mnie to, że znalazł się ktoś, kto proponuje niżej. Mimo wszystko przebiję Pana Radnego i powiem nie 10,50 zł, a zgłaszam poprawkę o zmianę tej kwoty na 8 zł za śmieci selekcjonowane i 12 zł za nieselekcjonowane. Powiem, że nawet w tej wersji wydarzeń ta podwyżka będzie sięgała 17%. Nie wystarczy?

Następnie wystąpił Radny Tadeusz Mazur: zapoznając się z treścią pakietu uchwał byłem na początku zszokowany. Te wszystkie wartości były hipotetyczne. Nie wiadomo było w zasadzie skąd te wyliczenia? Skąd się wie ile śmieci przyjeżdża z Tarnowa, ile śmieci przyjeżdża z zewnątrz na wysypisko śmieci? Myślę, że przyjęto, że mieszkaniec ileś tam wyrzuci. Patrząc na podział na grupy, że ileś tysięcy ton się sprzeda z zyskiem, 20 tysięcy ton się wywiezie (z czym się do końca nie zgadzam) mówimy do Mielca i jeszcze trzeba będzie dopłacać do każdej tony 150 zł, że jakaś część odpadów pójdzie na to składowisko, jako część odpadów, które się będą normalnie utylizować. Dla mnie kwota 10,50 zł też jest abstrakcyjna. Jestem na rencie, mam niecałe 1000 zł i dla mnie to jest potężne obciążenie kwota 48 zł, które dotychczas płaciłem, gdy wzrośnie mi na ok. 80 zł. Będzie to bardzo dużo.
Zwracam się do Pana Prezydenta, do służb, aby od jutra, a nie od 1 lipca zrobiły powtórną analizę tych wszystkich wyliczeń. A tylko dlatego będę głosował „za”, że mam obietnicę, że w ciągu 3 miesięcy nastąpi weryfikacja. Jeśli nie nastąpi weryfikacja, wówczas będzie mój wniosek o obniżenie tych kosztów. Jeśli patrzę na obecny system, że on się zapina, że wszystkie firmy wywozowe zarabiają na tym, że wysypisko śmieci nie kosztuje nas dodatkowo (wchodzą dodatkowe koszty tylko opłata marszałkowska, która jest niestety gigantyczna i od nas niezależna), mogę się zgodzić na krótki okres 6 miesięcy. Myślę, że przyjmę w tej chwili od Pana Prezydenta obietnicę, że od jutra będzie robiona powtórna analiza tych wszystkich informacji, które nam przesłano, i na bazie których zostały ustalone takie ceny.

Ponownie głos zabrał Radny Jerzy Hebda: nie chciałbym polemizować z tym, że wszystko drożeje, że w ogóle katastrofa. Jak spojrzę historycznie Panie Jacku, to od czasów Mieszka I nic nie potaniało na świecie. Boję się, że ta prawidłowość się też utrzyma do końca. Nie siejmy więc takich opowieści, że jest katastrofa bo coś drożeje.
Skoro była propozycja, żeby skrócić czy wyznaczyć ostateczną granicę obowiązywania tej uchwały, to myślę, że zapis mówiący o 6 miesiącach od wejścia w życie, bo ona wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym. Może kompromisowo byśmy napisali do końca 2013 roku.

Ad vocem Radna Małgorzata Mękal: jest napisane w poprawce „od momentu obowiązywania”, a będzie obowiązywała od 1 lipca.

Radny Jerzy Hebda: to jest kwestia terminologii, do kiedy, natomiast to się powinno powtórzyć w punkcie 2, bo tam też jest kwestia nieselekcjonowanych. Czyli tak samo data powinna się pojawić w § 2 ust. 2. Radca Prawny Piotr Wardawa oznajmił, że proponował to, jako § 4. Radny Jerzy Hebda kontynuował: natomiast poparłbym też zapis, żeby sprecyzować § 3, że „odbieranych z nieruchomości niezamieszkałej”.
Co do monitoringu nie pisałbym tak łopatologicznie, że zobowiązujemy Pana Prezydenta, bo ja sobie nie wyobrażam, żeby w taką uchwałę nie monitorować na drugi dzień, bo to jest obowiązek służb Pana Prezydenta, żeby się temu przyglądać. Zwłaszcza, że to jest kompletnie nowe.

Radna Maria Borys-Latała: nikt z nas nie lubi podwyżek i uważam, że mogą być oburzeni, może zagrożeni mieszkańcy domów jednorodzinnych, natomiast nie lubię, jak ktoś mówi nieprawdę. Ja to mówię do Pana Radnego Jacka Łabno. Wie Pan doskonale, bo mieszka Pan w domu jednorodzinnym, ja również, że 48 zł za kosz była opłata przy odbiorze w każdym tygodniu. W zależności od tego, jak Pan mówi, że ma Pan 4 osoby, to proszę policzyć ile będzie Pan płacił mniej, a nie 54% więcej.

Radny Jacek Łabno: niech mi Pani wierzy, że moje wyliczenia są słuszne
i prawdziwe. Nie będę polemizował tu, na antenie, ale po zakończeniu obrad udowodnię to, co mówiłem.

Radny Jerzy Hebda: przed dwoma minutami kolega powiedział, że te wszystkie wyliczenia są hipotetyczne, a teraz mówi tak, że on na pewno wie o ile procent wzrośnie.

Do wystąpień radnych odniósł się Zastępca Prezydenta H. Słomka-Narożański: Pani Radna ma rację, takie same mam wyliczenia. Moja rodzina modelowa, czyli 2 plus 2, płacę miesięcznie 48 zł. Jeżeli przyjmiemy 10,50 będę płacił 42 zł.
Pan Radny Łabno wypowiada się, że nic nam się nie poprawi jakościowo. Chciałem zwrócić uwagę, że właściwie zaprzecza Pan swojej dotychczasowej działalności, bo globalnie się tam bardzo dużo właśnie poprawi. A o to chyba walczymy. Pan przez cały czas swojej pracy w urzędzie i będąc radnym powtarzał: nie tniemy drzew, nie śmiecimy, usuwamy dzikie wysypiska, itd. Właśnie globalnie bardzo dużo się nam poprawi dlatego, że znikną nam dzikie wysypiska śmieci, bo się nie będzie opłacało tarnowianom, jak i tym, którzy przyjeżdżają spoza granic miasta, wrzucać do naszych koszów, do lasu worków ze śmieciami. Poprawi się nam to, że w roku 2020 praktycznie przestaną istnieć, funkcjonować wysypiska śmieci, bo do tego właśnie nas zmuszają przepisy unijne. Segregacja i przetwórstwo śmieci dojdzie do takiego poziomu, że wysypiska śmieci zostaną zamknięte, będzie prowadzona tylko i wyłącznie rekultywacja. Owszem, odczujemy to, zwłaszcza mieszkańcy budynków wielomieszkaniowych odczują wzrost finansowy, ale po pewnym czasie funkcjonowania tego systemu zobaczycie państwo, że wyjdzie to wszystkim na dobre. Ci z państwa, którzy jeżdżą po świecie, zwłaszcza do Austrii, do Szwajcarii, mogą zobaczyć, jak funkcjonuje tam system gospodarki śmieciowej, jak to się odbija na czystości w miastach i nie tylko.
Do Pana Tadeusza Mazura. Mówi Pan, że przyjęto jakieś liczby. One nie są wzięte znikąd. Doskonale wiemy, ile na wysypisko rocznie przywozi się śmieci zarówno z Tarnowa, jak i spoza. Wiemy doskonale ile śmieci będzie podlegało segregacji. Wiemy ile będzie nas kosztowała obsługa całego systemu. Oczywiście z dokładnością do miliona, a nie do złotówki. Na podstawie tego wyliczyliśmy kwotę 10,50 zł. Oczywiście nie wiemy, jakie kwoty uzyskamy na przetargach za wywóz, ale można to przewidzieć, bo to też można skalkulować. Można to obliczyć na podstawie stawek, które dzisiaj obowiązują m.in. w naszej, miejskiej spółce. Można rząd wielkości złapać i tak też zrobiliśmy. Ale tak naprawdę korekta nastąpi faktycznie za rok. I to trochę wcześniej niż 3 miesiące, bo prace nad budżetem zaczynają się na początku października. Wtedy już będziemy musieli wiedzieć, ile kosztuje nas system gospodarki śmieciowej, po to, by móc zaplanować budżet na 2014 rok. Tak, że ta korekta nastąpi automatycznie, bez względu na to, czy Państwo zapiszecie to w taki czy inny sposób. Ten sygnał przyjmujemy. To faktycznie podkreśla Państwa dbałość o finanse publiczne.

Dodatkowych wyjaśnień udzielił Pan Stefan Piotrowski Kierownik Biura Gospodarki Komunalnej: Państwo mówicie cały czas o podwyżce. W dużej części jest to prawda, natomiast jestem długoletnim pracownikiem i przychodziły w przeszłości osoby, często osoby w podeszłym wieku, gdzie mieszka jedna osoba w gospodarstwie i w tej chwili płacą ok. 400 zł, czyli miesięcznie jedna osoba płaci ok. 34 zł. Proszę więc przeliczyć, ile taka osoba zapłaci. Przy dwóch osobach w gospodarstwie domowym ok. 17 zł. Przy 3 osobach ok. 14 zł, tylko tyle, że przy 3 osobach jest taki odbiór (przynajmniej taki powinien być) raz
w tygodniu i to jest około, czy ponad 500 zł rocznie. W przeliczeniu na miesiąc 14 zł. Też będzie taniej. Dopiero przy 4 osobach zaczyna się to mniej więcej bilansować w granicach 10 zł, czyli w tym, jak jest propozycja 10,50 zł. Nie możemy więc generalizować i mówić tutaj powszechnej opinii, że wszystkim w tym momencie robimy podwyżkę. Szereg osób czekało na tą ustawę czy uchwałę. Dla osób starszych, często samotnych też ten wydatek rzędu 400 złotych rocznie był dla nich duży. Dla nich ponad 150 zł rocznie będzie mniej.

Więcej wystąpień nie było. Przystąpiono do głosowania poprawek:

Najpierw głosowano poprawkę najdalej idącą, wniesioną przez Radnego Jacka Łabno:
1) w § 2 ust. 1 Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi w sposób selektywny w wysokości 8 zł,
(Poprawka została odrzucona. Za jej przyjęciem głosowało 5 radnych, 11 było przeciwnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu);

2) w ust. 2 stawkę tą ustala się stawkę jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny w wysokości 12 złotych miesięcznie od osoby.
(Poprawka została odrzucona. Za jej przyjęciem głosowało 5 radnych, 11 było przeciwnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu)


Poprawkę wniesioną przez Radnego Jerzego Hebdę:
- w § 2 ust. 1 Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi w sposób selektywny w wysokości 9,90 zł,
(Poprawka została przyjęta. Za jej przyjęciem głosowało 17 osób, 1 była przeciwna, nikt nie wstrzymał się od głosu).
Poprawki wniesione przez Radną Małgorzatę Mękal:
1) § 3 ust. 1 otrzymał brzmienie: „Ustala się miesięczną stawkę opłaty za pojemnik odbierany z nieruchomości niezamieszkałej w wysokości:”
(Poprawka została przyjęta. Za jej przyjęciem głosowało 17 osób, nikt nie był przeciwny
i nie wstrzymał się od głosu).

2) § 4 otrzymuje brzmienie: „Zobowiązuje się Prezydenta Miasta Tarnowa do dokonania analizy struktury opłat przed upływem 6 miesięcy ich obowiązywania i przedstawienia Radzie Miejskiej w Tarnowie sprawozdania oraz ewentualnie wniosku o ich zmianę”.
Dotychczasowy § 4 staje się § 5.
(Poprawka została przyjęta. Za jej przyjęciem głosowało 17 osób, nikt nie był przeciwny
i nie wstrzymał się od głosu).


W związku z powyższym głosowano projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami.

Uchwała Nr XXVIII/398/2012 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 29 listopada 2012 r.
w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawek opłaty za pojemniki, została podjęta (za jej podjęciem opowiedziało się 13 radnych, 3 było przeciwnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu).
Komisja Ekonomiczna:
Protokół nr 24/2012
z posiedzenia Komisji Ekonomicznej Rady Miejskiej w Tarnowie, które odbyło się w dniu 28 listopada 2012r. w Sali nr 8 Urzędu Miasta Tarnowa przy ul Goldhammera 3. Posiedzenie trwało od godz. 18. 00 do 19.40 i wzięli w nim udział: Babuśka Bartłomiej, Drwal Marek, Hebda Jerzy, Łabno Jacek, Mękal Małgorzata, Niedojadło Jan.
Radni Nieobecni: Bazła Krzysztof
lista obecności stanowi zał. Nr1 do protokołu.

W spotkaniu uczestniczyli również:
1. Pan Sławomir Kolasiński- Skarbnik Miasta Tarnowa
2. Pan Andrzej Zając - dyr. Wydziału Budżetu i Sprawozdawczości
3. Pan Marek Witek -dyr. Wydziału Podatku i Windykacji
4. Pan Krzysztof Madej dyr. Centrum Rozwoju Miasta UMT
5. Pani Magdalena Osiak – dyr. Centrum Spraw Społecznych
6. Pani Janina Brożek -Kier. Biura Nadzoru Właścicielskiego
7. Pan Jacek Kułaga –dyr. Centrum Usług Ogólnomiejskich
8. Pan Marek Idzkiewicz – dyr. Wydziału Geodezji i Nieruchomości
9. Pan Jacek Chrobak. dyr. Targowisk Miejskich
10. Pan Marian Ogrodnik- dyr. ZSOK
11. Pan Krzysztof Kluza - dyr. ZKM
lista obecności zaproszonych gości stanowi zał. Nr2 do protokołu.


Ad 17 Wybór metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawek opłaty za pojemniki materiał sesyjny nr 25.
W dyskusji nad projektem Pani M. Mękal złożyła wniosek aby w § 3, zapis brzmiał „Ustala się miesięczną stawkę opłaty za pojemnik odbierany z nieruchomości niezamieszkałej w wysokości….” Wniosek został przyjęty w głosowaniu: za-3, przeciw-2 wstrzym- 1.
Pan Piotr Wardawa odniósł się do zapisów i wyjaśnień ustawy. Po dyskusji Przewodniczący poddał pod głosowanie pozytywną opinię projektu uchwały, która w głosowaniu: za – 3, przeciw – 2, wstrzym od głosowania 1, została przyjęta.
ICE In Case of Emergency, w nagłym wypadku


imlazy
Thesmothetai
Posty: 1006
Rejestracja: 17-12-2011, 21:45
Lokalizacja: ze świata, obecnie Tarnów

Post autor: imlazy »

Dzięki. Po przeczytaniu całości odechciewa się komentować.

"
2.1. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane
i odbierane w sposób selektywny, w wysokości 9,90 zł miesięcznie od osoby. Zaznaczył: to jest tak naprawdę niższa stawka startowa. Nie wierzcie Państwo, że ona się utrzyma ostatecznie. Ja takiej wiary nie mam, dlatego proponujemy na początek 9,90zł, żeby obniżać granicę, również mentalnej akceptacji jakiegoś poziomu. Zobaczycie Państwo, że to będziemy jeszcze weryfikować, będziemy zmieniać te zapisy, będziemy musieli od razu na drugi dzień po wejściu w życie tej uchwały, cały czas ten proces obserwować, monitorować, przeglądać
i wyciągać jak najszybsze wnioski i zmieniać, udoskonalać. Tu się nie urodzi prawo
w najlepszym kształcie, jaki byśmy sobie wymarzyli.
"
Strach pomyśleć co się urodzi z tych poprawek. Miało być lepiej, wiemy już że będzie drożej.
Im Lazy and I like it

Awatar użytkownika

kwaciu
Prytan
Posty: 145
Rejestracja: 14-03-2011, 14:28
Lokalizacja: exMrówkowiec

Post autor: kwaciu »

Panowie i Panie. Wniosek jest taki. Całą ta nadwyżkę kasy, która powstanie po podwyżkach - nasz magistrat wykorzysta, żeby stworzyć kilkadziesiąy etatów dla swoich, którzy będą chodzić po hasiokach i dokumentować nieprawidłowości w selektywnej zbiórce. Co doprowadzi do ujednolicenia stawki na poziomie 15 zł od osoby i wszystko sie będzie zgadzało.

Bo wszystki Ryśki to fajne chłopaki....

ODPOWIEDZ