opornik pisze:Mam prośbę do Kuby o krótki wykład

z ekonomii i finansów naszego miasta. Takich informacji od prezydenta czy skarbnika chyba się nie doczekamy. Moje pytania, może nietrafione ale zdecydowana większość mieszkańców pewnie nie ma wiedzy na ten temat.
1. Czy istnieje limit kredytów w budżecie Tarnowa i czy ma związek z maksymalnym zadłużeniem.
2. Obligacje bo banki nie chcą udzielić kredytów. Tak?
3. Kredyty i obligacje w roku budżetowym sumują się?
4. Na kolejne lata w budżecie gminy należy zabezpieczyć kasę na spłatę kredytów oraz obligacji. Jakie kwoty są zaplanowane na spłatę kredytów w roku 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024? Do tych kwot należy dodać wykup obligacji plus odsetki z pierwszego rozdania czyli po 1.2 mln plus z drugiego (ewentualnie) rozdania i tak:
5. Na jaką kwotę gmina uzyskała kredyty na rok 2019?
Reasumując, dla przykładowo przyjętych pięciu lat czekają nas wydatki (nikt nie wie czy gmina otrzyma jakieś kredyty, tak?):
Jaka kwota była przewidziana w budżecie gminy na spłatę kredytów w br. bez obligacji?
Popełniłem błąd w rozumowaniu? Jeżeli nie to co otrzyma w spadku kolejny prezydent?
Jacku, mówiąc wprost sytuacja jest ogólnie na rynku nieciekawa. Duże miasta mają się lepiej, bo są silnymi organizmami i już nawet Częstochowa może liczyć na preferencyjne kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Inne miasta korzystają z kredytów komercyjnych, ale banki zaczynają przy mniejszych wymyślać. Taka sytuacja jest trochę w Tarnowie, choć odpowiadając na Twoje pytanie..
ad.1. Tak, istnieje taki limit. Kiedyś to był max. 60% dochodów miasta, ale od zmiany ustawy o finansach publicznych z 2009 r. jest algorytm, który oblicza wskaźnik indywidualny dla każdego miasta (
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/BASLek ... 4&litera=I" onclick="window.open(this.href);return false;)
ad.2. Obligacje, bo jeśli bank zażyczy sobie za dużą marże (wyższe oprocentowanie) to zawsze będzie można iść na rynek obligacji. Inna sprawa, że banki mają podjąć decyzje (podać warunki) kredytów ok. 28 listopada.
ad.3. Mamy w WPF zapisany limit kredytów na poziomie ok. 137 mln zł (wszystko jest tutaj:
http://tarnow.esesja.pl/zalaczniki/6223 ... 591077.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;), w projekcie na 2020 rok jest limit: ok. 88 mln zł (ale jednocześnie nastąpi spłata, patrz niżej)
ad.4. Mogę Ci odpowiedzieć jedynie co jest zaplanowane w 2019: spłata rat kapitałowych 47,5 mln zł, aktualny WPF przewiduje również w 2020 spłatę rat kapitałowych na poziomie 54 mln zł, ale projekt na 2020 roku zakłada spłatę rat kapitałowych na poziomie ok. 93 mln zł.
Dzisiaj projekt WPF (aktualny) zakłada zadłużenie (całość) na poziomie 444,5 mln zł, a projekt WPF na 2020 zakłada, że to zadłużenie spadnie w 2020 r. do poziomu 423,5.
Mówiąc wprost, nie jesteśmy w stanie przewidzieć co będzie w 2022 roku i późniejszych. Poza tym, że trzeba będzie spłacać sukcesywnie kredyty

a w jakiej to będzie wysokości, zależeć będzie od różnych czynników wynikających z algorytmu. Jedno jest pewne, mamy czynniki, które nie sprzyjają:
- zamożni wyprowadzają się poza granice miasta i swój PIT płacą w gminach,
- rząd nie zwiększył w odpowiedni sposób subwencji oświatowej - co skutkuje, że gminy dopłacają np. do podwyżek dla nauczycieli,
- rząd podnosi płacę minimalną (i słusznie), ale urząd, który zatrudnia wiele osób na stawkach minimalnych musi zwiększyć wydatki,
- rząd obniża podatek PIT (dla 26 latków i obywateli i fajnie), ale podejmując te decyzje, de facto zabiera przychody samorządom, bo to one dostają w dużej części ten podatek (ok. 50% z PITu trafia do miast na prawach powiatu).
Jeśli jeszcze coś wyjaśnić to daj znać
