Krzyż na Marcince - pilna inwestycja kto finansuje ?
-nie sądzę,przypuszczam,że nawet wtedy pojawiły by się trudności:Ricardo pisze:Na to są odrębne fundusze w kasie kurii, np. diecezjalna Caritas. Nie można ograniczać Kościoła jedynie do roli organizacji dobroczynnej o czym jest nawet mowa w Ewangelii.dafi33 pisze:Wyniki sondy z Tarnow.net :
To nienormalne! Te pieniądze można wydać na prawdziwie potrzebujących (1189)
Zauważ jedno jak działa kościół na wszystko jest organizowana zbiórka .... najpierw zbiorą potem ogłoszą że kościół ''daje'' i ''pomaga'' a swojego majątku nigdy nie ruszą
Polak Szkot dwa bratanki*
Jak tylko przeczytałam temat, od razu poczułam się lepiej. Dobrze, że zawsze gdzieś, toczy się jakiś spór o krzyż, bo bałam się, że afera o krzyż w sejmie może się skończy i co wtedy. Mogłoby dojść do tego, że musiałabym się zastanowić nad innymi, nieistotnymi rzeczami, jak: praca, pieniądze, niezrealizowane ambicje, zaprzepaszczone wykształcenie, niepewna przyszłość itp
-
- Rhetor
- Posty: 1966
- Rejestracja: 09-09-2009, 18:28
A propos może nie samego krzyża, ale Marcinki jako takiej. Słyszał ktoś może wzmianki o tym, że kościół w Zawadzie został zbudowany na miejscu jakiejś pogańskiej świątyni lub Świętego Gaju?
Biorąc pod uwagę jego położenie, byłoby to prawdopodobne. Zwłaszcza że w tamtych czasach często budowano kościoły właśnie w miejscu, gdzie wcześniej były pogańskie świątynie - vide kościół w Tropiu czy w Lipnicy Dolnej, czy na Górze Świętej Anny...
Jak się dodatkowo weźmie pod uwagę, że poniżej paręset metrów było słowiańskie (niech mnie ktoś poprawi) grodzisko, to ta teoria tym bardziej ma sens. Pytanie brzmi, czy w jakichś "poważnych" opracowaniach ktoś coś o tym wspomina?
Biorąc pod uwagę jego położenie, byłoby to prawdopodobne. Zwłaszcza że w tamtych czasach często budowano kościoły właśnie w miejscu, gdzie wcześniej były pogańskie świątynie - vide kościół w Tropiu czy w Lipnicy Dolnej, czy na Górze Świętej Anny...
Jak się dodatkowo weźmie pod uwagę, że poniżej paręset metrów było słowiańskie (niech mnie ktoś poprawi) grodzisko, to ta teoria tym bardziej ma sens. Pytanie brzmi, czy w jakichś "poważnych" opracowaniach ktoś coś o tym wspomina?
-
- Prytan
- Posty: 146
- Rejestracja: 24-08-2009, 08:29
- Lokalizacja: Tarnów - oczywiście
- Kontakt:
Hipotezę o pogańskiej "kontynie" w miejscu kościoła w Zawadzie wysunął pierwszy Jan Leniek w monografii "Dzieje miasta Tarnowa" w 1911 r. Czasami pokutuje ona jeszcze w popularnych publikacjach. Badania archeologiczne wykazały jednak, że: kościół w tym miejscu stanął dopiero za panowania Władysława Jagiełły; b) nic tam wcześniej nie było; c) istniał cmentarz szkieletowy w miejscu, gdzie później zbudowano zamek, zatem tam mógł stać pierwszy tarnowski kościół, ale to też niepotwierdzona hipoteza.
Słyszałem za to o innej hipotetycznej lokalizacji pogańskiego miejsca kultu. Miało to być miejsce, gdzie obecnie stoi kościół Trójcy św. na Terlikówce, a pamiątką po nim mają być głazy leżące w pobliżu kościoła.
Obojętnie jednak, gdzie było musiało być jako miejsce święte oddzielone od otoczenia wałem lub rowem.
Słyszałem za to o innej hipotetycznej lokalizacji pogańskiego miejsca kultu. Miało to być miejsce, gdzie obecnie stoi kościół Trójcy św. na Terlikówce, a pamiątką po nim mają być głazy leżące w pobliżu kościoła.
Obojętnie jednak, gdzie było musiało być jako miejsce święte oddzielone od otoczenia wałem lub rowem.